
Onze kernwaarden in de praktijk
Onze kernwaarden in de praktijk
Het leven op Hamster Mieden is groen, vol leven en beleving. Onze visie komt samen in de negen kernwaarden van de Federatie Landbouw en Zorg. Om deze kernwaarden in de praktijk te laten zien, heeft ons team voorbeelden uit het leven op Hamster Mieden gegrepen. Zo krijgt u een goed beeld van het leven bij ons op de ontwikkelingsgerichte dagbesteding.
De kernwaarden zijn onderverdeeld in drie thema’s die de unieke kracht laten zien van de zorglandbouw, namelijk: Samen, Gewoon en Buiten. Elk thema is weer onderverdeeld in drie kernwaarden. De kernwaarden zijn onderdeel van het kwaliteitskader van de zorglandbouw.
Samen
Samen helpen wij het kind om zichzelf te zijn en unieke talenten te ontdekken. Zo kan het kind zichzelf stapje voor stapje ontwikkelen. Wat het vertrekpunt ook is, samen komen we verder.
1. Ik hoor erbij en doe mee
Op Hamster werken we met jongeren die allemaal hun eigen verhaal hebben, maar hier is er altijd ruimte om mee te doen en erbij te horen.
Kernwaarde in de praktijk
Een mooi voorbeeld is Johan*. Door een laag zelfbeeld vond Johan het lastig om sociale contacten aan te gaan. Hij was bang om dingen te ondernemen door de angst om te falen. Op de boerderij kan Johan in zijn eigen tempo werken met bijvoorbeeld de geiten in een omgeving waar hij er mag zijn. Hij voedt ze, zorgt voor ze en leert elke dag nieuwe dingen over de dieren. Tegelijkertijd leert hij samenwerken met andere kinderen. Johan kan dit doen in zijn eigen tempo en dat is precies wat hij nodig heeft om succeservaringen te behalen. Zijn ogen lichten op als hij de geitjes in de wei ziet en zijn zelfvertrouwen groeit met elke stap die hij zet in het contact met anderen. Johan voelt zich hier écht een belangrijk onderdeel van de boerderij en ervaart dat hij mag zijn wie hij is.
*Johan is niet zijn echte naam.
2. Ik kan kiezen uit nuttig werk
Op Hamster Mieden geloven we dat kinderen het beste groeien als ze zelf kunnen kiezen uit nuttig werk wat ze kunnen doen — en daarbij ervaren dat hun werk echt ergens toe doet. Zoals de verzorging van de dieren die afhankelijk van ons zijn of het werken in de moestuin. Alle taken geven kinderen een bepaalde (gedeelde) verantwoordelijkheid. De begeleiding zet zich in om – daar waar kan – het kind zoveel mogelijk zelf te laten doen en bij te springen waar nodig, zodat het kind het als succeservaring ervaart.
Kernwaarde in de praktijk
Zo ook bij Lara*. Zij vond het moeilijk om keuzes te maken, want ze was bang om het fout te doen. Op de boerderij ontdekte ze dat er geen ‘foute’ keuzes zijn, zolang ze haar werk met aandacht en zorg doet. Ze helpt vaak in de moestuin. Elke week kijkt ze welke plantjes er water nodig hebben, haalt ze voorzichtig onkruid weg en oogst ze met trots de aardbeien. “Deze heb ík verzorgd”, zegt ze dan glunderend. Het werk is nuttig én van haar.
*Lara is niet haar echte naam.
3. We eten samen gezond
Op Hamster Mieden eten we zoveel mogelijk lekker en gezond. Zo eten we alle momenten met zijn allen aan tafel. We bespreken vaak wat er op de tafel staat. Hoe gezond is de jam? Is pindakaas wel zo gezond? De kinderen eten om en om een broodje gezond en daarna een broodje ongezond. Op dezelfde manier lunchen wij als medewerkers ook. In de avond koken we een warme maaltijd, waarbij de kinderen mogen helpen met koken.
We eten op de Hamster Mieden varkens- en rundvlees van eigen dieren. De dieren gaan ‘met vakantie’ wanneer ze geslacht worden. Maar ook verse eieren van onze kippen en aardappelen uit onze moestuin. Samen met de kinderen plukken we de aardbeien en aalbessen die we lekker op brood of in een toetje opeten.
We zoeken ook twee keer per dag eieren bij de kippenkar (met ca. 200 kippen). Deze kippen zorgen voor lekkere eitjes die weg gaan voor consumptie. Op den duur gaan de kippen ook weer weg om geslacht te worden.
Kernwaarde in de praktijk
Jack* komt kijken in de keuken, de begeleiding vraagt of hij wil helpen met koken. Dit wil Jack wel, hij krijgt stap voor stap een taak om te doen. Hij mag de groente snijden. De begeleiding zet de rest klaar en stap voor stap voegen we alles toe aan het gerecht. Jack benoemt tijdens het koken dat het lekker uitziet. Normaal vindt hij dit gerecht thuis niet zo lekker. Maar door het samen te maken, ziet hij wat voor ingrediënten erin komen. Tijdens het eten zit Jack vervolgens te smullen aan tafel. De andere kinderen vinden het ook heerlijk. Jack krijgt complimenten dat hij lekker gekookt heeft. Hij straalt en eet twee borden leeg.
*Jack is niet zijn echte naam.
Gewoon
Met de voeten in de klei creëren we een setting waarin elk kind gewoon zichzelf kan zijn. Dat geeft een gevoel van vrijheid. We houden van een positieve en oplossingsgerichte benadering.
4. Ik word gezien en gehoord
Op Hamster Mieden geloven we dat wanneer kinderen zich gezien en gehoord voelen, dit een belangrijke basis vormt voor hun ontwikkeling, groei en leerproces. Op de boerderij kunnen kinderen altijd terecht bij de begeleiding. Met oprechte aandacht luistert de begeleiding naar hun verhalen, zowel de mooie als de moeilijke momenten. Door gebruik te maken van deze kernwaarde ontstaat er een vertrouwensvolle relatie en een goede samenwerking tussen zowel de begeleiders en kinderen. De begeleiding kijkt naar wat het kind al kan, naar de mogelijkheden van het kind en wat het nodig heeft om zijn of haar gestelde doelen te bereiken.
Kernwaarde in de praktijk
Een voorbeeld uit de praktijk. Mees* voelt zich op de boerderij vooral op zijn gemak bij de dieren en wil ze graag vasthouden. De begeleiding kijkt samen met Mees* naar zijn mogelijkheden en luistert aandachtig naar zijn wensen en gevoelens, zodat hij zich echt gezien en gehoord voelt. Stap voor stap zoeken ze naar manieren om hem met vertrouwen en op de juiste manier de dieren te laten benaderen en vasthouden, zonder angst. Vol trots roept Mees* zodra hij een dier vasthoudt: “Dit heb ik geleerd!”
*Mees is niet zijn echte naam.
5. Het is op de boerderij net als in het gewone leven
Op Hamster Mieden ervaren de kinderen het gewone leven door te oefenen met vaardigheden die zij in de verschillende situaties in de maatschappij ook tegenkomen. Door in een veilige en huiselijke sfeer activiteiten aan te bieden ervaren de kinderen het gewone leven. De begeleider biedt de kinderen op hun niveau een dagprogramma aan, met passende activiteiten, zodat zij ervaren ‘ik mag zijn wie ik ben’ en ‘ik kan helpen bij de activiteiten die bij mij passen’.
De activiteiten hebben hun vaste structuur en verantwoordelijkheden zoals het verzorgen van de dieren, het voorbereiden van de pauzemomenten door de tafel te dekken en na de pauze weer af te ruimen. Daarnaast heeft het samen spelen een grote rol, waarbij de begeleider een coachende rol heeft om de lastige momenten te bespreken en juist de succesmomenten te benoemen.
Kernwaarde in de praktijk
Zoals de ervaring van Klaas*. Klaas heeft in de werkplaats net een vogelhuisje getimmerd. Wanneer hij moet opruimen, gaat hij dit uit de weg. De begeleider bespreekt dit met Klaas en helpt hem door dit samen te doen. Samen nemen ze de stappen van het opruimen door en oefenen ze dit na iedere activiteit, zodat Klaas leert hoe hij stap voor stap het opruimen kan aanpakken. Nadat Klaas en zijn begeleider een aantal keer samen opgeruimd hebben na een activiteit, neemt de begeleider steeds meer afstand en stimuleert Klaas zijn zelfstandigheid.
De vader en moeder van Klaas vertellen dat het opruimen thuis ook moeilijk is. De begeleider legt uit hoe zij dit met Klaas heeft opgepakt en wat helpend was om het tot een succesmoment te maken. De vader en moeder van Klaas gaan dit nu thuis ook proberen. Later vertellen ouders dat deze aanpak heeft gewerkt en dat Klaas het in sommige situaties toepast.
Klaas* is niet zijn echte naam.
6. Ik krijg de kans om te leren
Op Hamster Mieden krijgen de kinderen het vertrouwen én de ruimte om te leren. We geloven dat je pas echt groeit als je mag oefenen, fouten mag maken en stap voor stap zelfvertrouwen opbouwt. Daarom doen we dingen vaak eerst voor of we doen het samen. Pas als een kind zich zeker voelt en de handeling onder de knie heeft, mag het de taak zelfstandig doen, uiteraard onder toeziend oog van de begeleiding.
Dat geldt voor van alles: van het verzorgen van de dieren tot het koken of bakken van een gerecht. Een konijn leren vasthouden, groente snijden voor de soep of een hok schoonmaken – het begint allemaal met begeleiding, waarna het eindigt in zelfstandigheid. En wat een trots zie je dan in de ogen van de kinderen als ze het ineens zelf kunnen! Wat Hamster Mieden bijzonder maakt, is dat kinderen mogen leren op hun eigen tempo en op hun eigen manier. Er is geen haast en geen druk. Ieder kind krijgt de tijd die het nodig heeft. De één leert door te kijken, de ander door te doen. Elke leervolgorde is oké. Zo groeit elk kind op een manier die bij hem of haar past. Zo ontstaat er niet alleen kennis en ervaring, maar ook zelfvertrouwen. Kinderen voelen: ik kan dit. En dat gevoel nemen ze mee in alles wat ze doen.
Bij Hamster Mieden leert elk kind, omdat we aansluiten bij wat het kind aankan. Dit doen we spelenderwijs, door bijvoorbeeld met een maatbeker te leren rekenen of tijdens het plukken van de aardbeien. Je leert niet alleen in de schoolbanken, maar het leven op de boerderij geeft vele mogelijkheden om in de praktijk te leren. Zo zijn er door de dag heen vele leermomenten. Denk maar aan kinderen die een jerrycan water vullen zonder deze eerst op de kruiwagen te zetten. Vervolgens komen ze er achter dat hij te zwaar is om in de kruiwagen te tillen. De kinderen leren ook in de normale gang van het leven op Hamster Mieden veel over de boerderij. Hoe heet een mannetjes koe (stier) en een vrouwtjes koe (koe)? Hoe lang zijn koeien drachtig, oftewel zwanger (5 maanden)? Ook leren kinderen samenwerken en doen ze sociale contacten op. Ze ontdekken hoe je praktisch contacten opbouwt en kan onderhouden. En zo zijn er nog wel vele voorbeelden te benoemen.
Buiten
Door diverse trajecten aan te bieden op onze leer- en zorgboerderij, bevorderen we het buiten zijn onder kinderen die van dieren en het buitenleven houden. Dat geeft energie en rust!
7. Ik beweeg veel op de boerderij
Op Hamster Mieden geloven we dat beweging bijdraagt aan het welzijn van kinderen. Niet alleen voor hun fysieke gezondheid. Beweging helpt ook om spanning kwijt te raken, zich energieker te voelen en zich beter te kunnen concentreren. Daarom bouwen we op een natuurlijke manier beweging in tijdens de dag. Denk aan het helpen met het brengen van hooi naar de geiten, buiten spelen of samen tikkertje doen op het erf. De boerderij biedt volop ruimte om lekker in beweging te komen — op een manier die past bij elk kind en bij wat er te doen valt aan klusjes.
Kernwaarde in de praktijk
Zo ook bij David*. Hij kwam vaak met veel energie aan op Hamster Mieden en had tijd nodig om zijn plek te vinden in de groep. In het begin bewoog hij graag vrij over het erf en verkende hij alles om zich heen. Een begeleider nodigde hem uit om mee te helpen de paarden van water te voorzien. Eerst keek hij toe, maar al snel wilde hij zelf de jerrycans in de kruiwagen zetten en ze naar de wei duwen. Inmiddels kijkt David vaak zelf rond welke klussen er te doen zijn en pakt hij graag iets op waarbij hij in beweging komt — zoals hooi brengen, de kruiwagen vullen of helpen met vegen.
“Ik heb het zelf gedaan!” zegt hij trots als hij de jerrycans netjes bij de waterbakken heeft gezet. Beweging is voor David niet alleen een manier om zijn energie kwijt te kunnen, maar ook een doel op zich: een waardevol onderdeel van het leven en werken op de boerderij.
* David is niet zijn echte naam.
8. Er is ruimte en ik kan veel buiten zijn
Bij Hamster Mieden vinden wij het belangrijk dat veel van de activiteiten buiten in de natuur of met dieren plaatsvinden. De natuur en het buiten zijn geeft de kinderen de rust, structuur en de ruimte om hun talenten in te zetten.
Kernwaarde in de praktijk
Ilse* heeft moeite om zich te concentreren. De prikkels in haar omgeving geven haar afleiding en onrust, waardoor het meedoen aan het programma in de groep veel energie kost. Wanneer ze buiten is met de dieren voelt ze zich fijn. Het lukt haar juist om de hele verzorgingstaak met de konijnen af te maken. Ze geeft de konijnenvoer, hooi en water en maakt het hok van de konijnen schoon. Daarna gaat ze nog vers gras plukken voor de konijnen. Als Ilse klaar is, sluit ze aan bij de groep om deel te nemen aan de pauze. Het lukt haar prima om 15 minuten aan tafel te pauzeren. Zo wisselen de groepsmomenten zich af met de momenten waarin Ilse minder prikkels ervaart. Ilse ervaart dit als prettig en kan passend bij haar ondersteuningsbehoeften deelnemen aan het programma.
* Ilse is niet haar echte naam.
9. Het ritme op de boerderij geeft mij houvast
Op zorgboerderij Hamster Mieden krijgen kinderen met een beperking een fijne en veilige plek om zichzelf te zijn. De boerderij ligt in een rustige omgeving en biedt structuur, aandacht en liefdevolle zorg. De kinderen helpen bijvoorbeeld met het verzorgen van dieren, tuinieren of kleine klusjes. Dit geeft hen een gevoel van verantwoordelijkheid én zelfvertrouwen.
De begeleiding op Hamster Mieden is professioneel, maar ook warm en persoonlijk. Elk kind krijgt de zorg en aandacht die past bij zijn of haar behoeften. Door het buiten zijn en het ritme van de boerderij, ervaren veel kinderen meer rust en plezier in hun dagelijks leven.
Naast het werken met dieren is er ook ruimte voor spel, ontspanning en creativiteit. Zo leren kinderen op een speelse manier sociale vaardigheden, samenwerken en omgaan met emoties.
Zorgboerderij Hamster Mieden is dus niet zomaar een boerderij — het is een plek waar kinderen met een beperking kunnen groeien, bloeien en vooral: zichzelf mogen zijn.